Preventivmedel

publicerat i Dagbok


Det finns en uppsjö av preventivmedel numera!

Jag var på efterkontroll idag hos barnmoskan efter aborten för snart 6 veckor sedan och allt såg så bra ut så och det tackar jag för =)
Vi diskuterade en rad preventivmedel och shit vad det har utvecklats på alla år jag inte tagit något prev.medel bortsett från att jag använt kondom dårå.
Ja sist jag åt något tror jag att jag var 17 år och det är ju 10 år sedan snart! Mycket som har hänt. Jag har försökt äta p-piller men glömde det hela tiden så det var inget alternativ för mig. Jag hade istället p-spruta som jag trivdes rätt bra med, ingen mens på ett år, det var underbart. Negativa med det var att hitta barnmorska helst första mensdagen, skoj om det skulle komma på en lördag då fast det gick ju även bra den tredje mensdagen oxå. Jag kommer inte riktigt ihåg varför jag slutade med prev.medel men jag har ett svagt minne av att jag gick upp rätt mycket i vikt och hade sånna hemska humörsvängningar som min dåvarande pojkvän fick stå ut med!
Något som jag inte visste fanns var att det finns p-dator och p-plåster! Oj vad jag har missat utvecklingen.
Jag bestämde mig dock för att prova på p-ringen som jag heller inte visste fanns.
Det är en mindre mängd hormoner i p-ringen och man för upp den i slidan som en tampong och den ska sitta i 3 veckor och tas ut under mensen. Det verkar vara ett bra alternativ för mig och de som har kommit på p-ringen har en hemsida som man kan registrera sitt mobil nummer den dagen man för in den och så skickar de ut sms när den ska tas ut och sättas in igen, hur bra kom-ihåg är inte det! Toppen bra ide! Nu väntas bara mensen komma igång igen efter aborten så ska jag skydda mig rejällt denna gång! Positivt med denna form av skydd är att man kan bli snabbt gravid efter att slutat använda den. En rad andra prev.medel kan ta upp till 1 år innan man kan bli befruktad. Om partnern skulle känna av p-ringen kan man ta ur den under samlaget i max 3 timmar och föra åter in den igen och under hela tiden är man skyddad fast man inte har den i sig. Bra va?

P-ring

Så här ser den ut!


//Jessica *skyddar sig*


Kommentera inlägget här :