Dyslexi

publicerat i Dagbok


Ahhh vett å fan om detta ens kan publiceras för det är ju fortfarande jäkla skit med bloggen. Andas djupt Börgi..djupa andetag så fixar det sig. Jag avskyr när det är strul just med datorer, är hopplöst IQ-befriad när det gäller sånt. IQ BADBOLL! Jag har nog Inte hjärnkapasitet för att lära mig fullt ut, tror jag!

Om ni inte vet, så har jag det "härliga" handikappet som kallas dyslexi. Jag skäms inte, har aldrig gjort det heller. Varför skulle man? Jag, Jessica har väldigt svårt när det gäller siffror i alla dess former, jag räknar fortfarande på fingrarna fast det är ett enkelt tal som 9+5...snacka om problem då =P

Huha för busstidstabeller! Tänk att ha ständigt ett visst tankesätt att få klockan att funka "digitalt"! Heltal är inga problem. Efter det är det en mardröm. Klockan står på 16.38. Börgi räknar från klockan 12 på fingrarna tills det kommer till 16. Därefter räknar jag från 30 och framåt. Kommer fram till att det är två minuter innan 16.40. Aaaahaaaaa...SNart är hon tjugiifem! Tänk Er att jag dagligen, flera gånger per dag går igenom detta i min hjärna, att jag jämt tampas att "behöva" räkna på detta sätt. Vet ni vilken energi det tar från en person?

                                               

 Nja, det är inte bara siffror som snurrar runt däruppe. Det mesta tyvärr. Jag läser hyffsat bra och har inga större svårigheter med det. Bokläsning är inte min starka sida fast jag läst rätt många böcker för att vara mina mått mätta såklart. Stavning. Det är ett något som är en knepig kombination av bokstäver. Jag suger kraftigt. När jag gick i skolan (nu låter det som jag vore hur gammal som helst) så fanns inte den kunskapen om dyslexi eller resurser om det. Jag fick aldrig hjälp, visste inte vad det var...förens EFTER hela min skolgång! När jag tänker tillbaka, jisses vad jag skulle behöva haft stöd, eller behöver i framtida undervisningar.

För en jäkla massa år sedan, var kanske 20 år eller nått sånt så fick jag gå och göra ett test. Jag kommer inte ihåg varför jag genomgick det testet, kanske var det för en lätt utvärdering för att få det bekräftat om jag hade dyslexi. I en del av testet, så fick jag en lista på rätt vanliga ord. Jag tar ett exempel, VERANDA.,simpelt att förklara va? NOPP!!!!  Jag kunde inte skriva vad det var, fast  jag såklart vet vad en veranda är, suttit många gånger på en och annan ;) Iallafall efter alla deltester som varade i flera timmar så gjordes en utvärdering. Ja....om man säger så så är det ju inget man vill visa upp för en arbetsgivare. Min ålder runt 20-21 år. Jag kunde jämföras mer eller mindre som en som gick i 6:e klass i mellanstadiet! Hur cool kände man sig då? Så enormt nervärderande! Jag kände mig fruktansvärt dum! Tack för den, det stärker mitt självförtroende till tusen. Jag ska också påpeka att mitt ordförråd inte är bra, ni har märkt det va? Det var ett deltest om det med. Klarade kanske 10 av 50...YOU ROCK BÖRGI! Jag måste leta igenom mina papper och läsa de tre sidor som skrevs i utvärderingen. Minnet av de bladen, var rena rama döden för mig personligen. Jag kände mig klassad som en förståndshandikappad som inte visste vad som var höger eller vänster.

På senare dagar, vet jag mina brister och att det kan ta mycket längre tid att lära mig vissa saker speciellt när det gäller siffror. På jobbet har vi fått en siffra till i PLU numret...fatta vad det gör mina dagar på jobbet till ett helvete! Jag är inte den personen som sitter i skolbänken. Jag är den som lär mig bäst på plats. Jag är praktsikt lagd. Dyslexin ställer till det dagligen, vare sig jag vet om det eller inte..men..alltid finns det ett men....!

Men.....när det kommer till det praktiska, då fan lär jag mig det snabbt och njuter av fatta det fort! Thats my thing =P
Man ska alltid vara positiv...har jag hört ;)

Ni alla, som inte har dyslexi..ta vara på det! Jag läste nånstans att en som har dyslexi får jobba ca 10 ggr mer än en utan. Nja...jag borde kanske få gå i pension tidigare då så mycket min hjärna har fått arbeta =P Hahahhahahahaha!

Natti...eller godmorgon ;)


//Jessica *Ser inga hinder*



Kommentera inlägget här :