Betalar du?

publicerat i Åsikter & funderingar


Hm...okej..jag ska göra mitt bästa efter alla öl jag råkade dricka idag ;)

Jag tänkte skriva om betalning medans jag lyssnar på Britney Spears gamla godingar. Ja jag råkade byta från avdankade Ace of base. Visseligen kanske inte Britney är "påtankad" heller...men jag bara kände för det just nu!

Med betalning menar jag inte sex tyvärr. Den biten har jag lagt av med. Det blev så jäkla många kunder när jag tog 75Kr/tim i vanliga fall och vid högtider som nyår, midommar, påsk ect så tog jag 95kr/tim för diverse sexuella handlingar. Förvisso klarade jag av ett gäng på en ynka timme för jag är så jävla bra! Det tar bara musten ur en. Och det värsta av det att det ska vara skatt på det så lilla Börgi får ju inte en krona av det hela, så varför förena nytta med nöje...mohahahhahaha!

Ja som sagt, jag tar inte betalt för sex (ironi) men jag har haft funderingar på att kanske börja ta betalt för fotografera. Jag har fått flera erbjudanden att foto barn, bröllop och modeller. Jag bara ser det så att VA! Ursäkta, vad skrev du? Självförtroendet är ju som sagt inte på topp när det gäller det. Om jag som står bakom kameran inte känner mig tillräckligt säker att levera bra bilder, kan jag då ta betalt ändå? Jag är så kluven i mig själv. Jag är ju trots allt i min utvecklingsfas och testar testar å återigen testar. Men å andra sidan så tar det tid att fota och sen ska vi inte ens diskutera efterarbetet i bilderna, tänker mest på modellfota då. Det tar tid i vilka bilder du än tar för att justera ljuset, färger och mycket mer. Jag vet inte. Jag tror jag bara skulle känna mig girig på ett sätt.

Absolut jag kan sätta barn framför kameran och få kanon bilder en efter en. OBS! Jag retuschar aldrig ett barn/unga. Men när jag typ bara gjort det några få gånger och kan inte säga hur bilderna blir. Är det fortfarande okej att ta betalt.

Vi säger såhär som ett exempel.

Vid ataljer/studio hos fotografer så är det oftast ett paketpris på ca 800 kr. Då kanske de tar ca 50-70 bilder att väla mellan. Då får du mellan 8-10 små bilder i ett fotoalbum. Jättefint som minne. Det var ju inte sååå dyrt för alla vet att det är dyrt att fotas hos en fotograf! Men de många inte vet att du får sällan dina bilder i högupplösta bilder för att förstora själv över nått fotolabb över nätet. Den fotografen du valde att fota dina barn på tar STORA SUMMOR på att få en bild förstorad. Det är så de tjänar pengar på. De lämnar såklart inte ut bilderna stora så du kan förstora dem för ca 100 kr på nätet! Och där sitter DU med kanske 3 bilder du vill ha förstorade och det kostar skjortan. Ojsan! Du kan på ett ungefär räkna med att en förstoring på 30x40 går på 1000 kr.

Vad skulle jag kunna erbjuda?

Jag kan oxå erbjuda 8-10 småbilder fast kanske inte nu i ett fotoalbum som oftas är groteska. Det som skiljer mig isåfall från ataljer att jag kan erbjuder er de bilder du vill ha som förstoringar till en bråkdel av vad det skulle kosta hos en annan forograf. Jag ger er helt enkelt en högupplöst bild. Jag tar betalt per bild du vill ha förstorad efter det kan du välja själv vilket labb på nätet du vill få dina bilder ifrån. I slutändan blir jag billigare och om jag får säga det själv, inte den oftast så tråkiga studiokänslan i era bilder!

Frågan är!?

Är det okej att ta betalt från kompisar/vänner/bekanta?

Jag blir så illa till mods när nån jag vet vill ha bilder som jag kan ta. Det känns bara så ILLA att ta betalt för det. Jag mår så dåligt. Massvis med ggr ska jag göra TFP=Time for print=Gratis=alla parter ställer upp gratis. Jag kan verkligen inte kräva betalt. Nej fy vilken hemsk känsla det skulle vara. Mina nära ställer jag ALLTID upp på TFP (Gratis) så mycket de gör för mig i livet =D Men just nu ska jag lägga på ett kol och fota mellan 3-5 barn för min hemsida!

Jag Jessica ska inte känna egentligen skuld att fota en bekants barn mot betalning. Det är ett jobb. Hur ofta jobbar du gratis? Jag tänkte ta rimliga priser om jag nu ska sätta tankarna i verket =)

VAD SKULLE DU TYCKA VAR ETT RIMLIGT PRIS FÖR EN BARNFOTOGRAFERING?


//JessicA



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av M:

Givetvis är det okej att ta betalt av sina bekanta! Trots allt så är det du som har utrustningen, kunskapen och erfarenheten och inte dem.



Vad tycker du att du och dina bilder är värda? Det är genom ditt pris du också berättar att du är värd något. Givetvis i inledningen kanske man skickar med lite extra eller informerar att du inte kan garantera att det blir bra.



Men genom dina exempelbilder kan de ju se vad du har levererat förut och då kan de ju inte komma efteråt och tycka något annat.



Det är inte bara din faktiska tid du tar betalt för utan din kunskap, färdighet och erfarenhet.



Skål på dig!

/Killen från öst :)

2:a kommentar, skriven , av mags:

Klart att du kan ta betalt. Men då måste du också leverera på utsatt tid, samt böja dig efter vad kunden tycker. En hel del "konstnärlig frihet" kommer säkerligen att försvinna, och ställ dig själv frågan ifall du kommer att tycka att det är like roligt när det blir ett jobb. Puss på rej

3:e kommentar, skriven , av Millimus:

Jag tycker att du ska börja ta betalt för dina jobb, du är jätteduktig och du har ju trots allt hållt på ett bra tag nu.. Vilka barn ska du fota? ag vill gärna att du tar kort på lillfisen innan han blir för stor.

4:e kommentar, skriven , av Sandra:

Håller med föregående talare :) Tycker absolut du ska börja ta betalt. Det är ju som du skriver, mycket tid nerlagt, inte bara klick klick på kameran, jag vet... jag har ju varit med, det tar en jäkla tid, och ingen jobbar gratis, dessutom är du såpass duktig nu så go for it girl :) Puss

Kommentera inlägget här :