Utrustningen

publicerat i Fotograf


Tjosan!

Jag fick en fråga i "Fråga Mig" rutan av LisaLove vad jag använde mig av för utrustning. Antingen var det fel på just den funktionen då eller så kan man helt enkelt inte svara så långt =/ Well well så jag dolade ihop ett litet inlägg om det istället tänkte jag!

Jag fotar med en Canon EOS 40D och den är i mina ögon en helt okej kamera. Innan jag köpte den för X år sedan fotade jag med en Canon EOS 450D som var vidrig. Jag vill såklart ha en bättre och en fullformatare men jag tror varken jag vinner på lotto, gifter mig rikt eller att Tomten kommer med ett hårt och dyrt paket i år.


Objektiven jag än så länge har i min kameraväska är...(med filter på alla såklart).

1. Canon EF 24-70mm/2.8L USM som är mitt favoritobjektiv!
2. Sigma 17-70mm/ 2.8-4.5 DC Macro har jag aldrig kommit överrens med =(
3. Canon EF 50/1.8 I LOVE

Blixtar har jag Elinchrom D-Lite (som bilden visar ↓) med tillköpta tillbehör som softboxar, radiosändare ect.
Jag har även 3 småblixtar som jag använder till ex. hårljus eller som punktbelysning kombinerat med Elinchrome blixtarna. Reflexskärm, minneskort och kameraväska finns med givetvis. Något som inte finns med eller att jag inte vill ha rättare sagt är ett batterigrepp. Inget för mig alls.

Min lilla hemmastudio i vardagsrummet har jag en grå pappersbakgrund med fästen i taket för tre rullar. Jag kombinerar det med en vajer med öglor så jag kan byta tyger hipp som happ för lite variation eller varför inte större plakat med olika utsenden?

Photoshop var det ju oxå...

Det varierar så enormt mycket från bild till bild hur mycket jag gör i PS. Vissa bilder tar supersnappt att göra medans andra bilder kan ta timmar. Men japps....jag gör en hel del beroende på bild. Jag släpper sällan iväg en bild om jag inte känner att jag är "klar" eller "hyffsat" nöjd med en bild. Det är den första bilden för mig, som tar tid.


Tjing tjong


//JessicA





Kommentera inlägget här :