Inte bra nog

publicerat i Fotograf


Ikväll har jag retuscherat två bilder. Bilder jag inte kan visa än för fotografen måste godkänna innan. Inga jag är så nöjd med. Jag har världens Ps torka och det suger. Jag hatar att fastna i retuschen. Det händer och jag blir så arg. Jag har stannat i min utveckling. Stackars mig! Varför kan jag aldrig känna mig riktigt nöjd? Kommer det alltid vara såhär? Jag ser bilder som jag blir inspererad av, men jag kommer aldrig riktigt dit. Frustration! Tvivel på om JAG ens kan något, det tär på mig, vill alltid mer än vad jag kan. Jag vill oxå skapa bra bilder. Jag kanske har dåligt självförtroende i både foto och efterarbetet av bilder. Jag vet inte ens varför jag ens jämför mig mig med dem som har utrustning för 10 ggr mer än mina små saker. Det är en sån skillnad på objektiv, kamera och blixtar. Ibland kan jag känna mig riktigt nöjd över en bild jag skapat, men samtidigt riktigt jävla dålig. Jag har ingen egen stil, ännu..eller en personlig stil, att människor ser att det är just MINA bilder. Men egentligen varför ska jag jämföra mig med andra? Vart var dom när de började? Vad hade de för förutsättningar? Mina är typ minimala. Jag lever själv, bygger mitt eget ljustält, min egen reflexskärm och i stort sett har jag lärt mig det mesta inom Ps genom självstudier. Jag har haft änglar genom tiden, så sant så. ALLT MED SIFFROR gör mig snurrig i huvudet...från objektiv, kamera och till blixtar, min resa har varit extrem svår. I stort sett har jag lärt mig allt från grunden, själv. Min extrema dyslexi har inte gjort min resa bättre. Jag har önskat så många gånger att nån bara står bredvid mig och säger vad jag ska ha för inställning på kameran, vilket objektiv, reflexskärmar och hur mycket man ska punga på i en studio. Jag har legat sömnlös genom många nätter och funderat på hur en bild har blivit ljussatt och retuschen på det. Inte blir jag klokare på det. Självkänslan är inte direkt på topp just nu som ni kanske märkt. Vad ska JAG göra för att uppnå det jag strävar efter? Testa testa testa...I KNOW! Men hur ska JAG veta vad som är bra eller inte? Ligger det i betraktarens ögon vad som är bra eller inte, både ja och nej. Vad är tekniskt rätt eller fel? Kan en utfrätt bild vara lika bra som en bild med rätt exponering? Svar från mig...absolut! Innerst inne är jag nog väldigt rädd att ingen någonsin ska gilla mina bilder, då jag blir bra nog...om jag nu blir det. Jag tror ingen vet, kanske nån därute som vet vad jag har fått kämpat att få några enstaka bra bilder jag fotograferat på ett års tid.
Jag sitter helt enkelt fast. I allt med foto att göra.
Jag har inget sug alls på att fota vare sig det är en liten blomma, vattendroppe eller modell. Jag känner mig så tomm, ingen ork, ingen insperation, ingen lust alls. Vad har hänt? Bad bad bad! Detta kanske inte är min grej. Vems drömm följer jag? Är det min eller någon annans?


Jag är inte bra nog



//JessicA



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Joachim:

Vad är det jag läser ??

Vems dröm du följer kan bara du veta :)

Men att du inte skulle vara bra nog, det håller inte!!

Visst självkritik är inte fel, men nu tar du det för långt... tycker du har gjort bra bilder som du inte behöver skämmas för...

Lägg ut en sessa och sug i dig av det beröm du kommer att få.

jag la ut en sessa för ett tag sen där färgerna vart bara piss nån av ungarna hade spelat på datorn så alla profiler var åt helvete... klart deprimerande....

Men inte fan lägger man av för det, det är bara att bita ihop och se till så nästa blir bättre :)

Lycka till nu !



//Joachim

2:a kommentar, skriven , av JessicA:

Joachim: Tack du för de rara orden! Vem vet, det kanske kommer en session upp =P Klart jag inte ska lägga av, inväntar lusten!

Kommentera inlägget här :